Metoda Kaizen
17 sierpnia 2022

Metoda Kaizen

Metoda Kaizen – co to jest i gdzie się ją stosuje?

 

Filozofia ta jest koncepcją ciągłego doskonalenia i usprawniania procesów. Według metody Kaizen dzień bez usprawnień jest dniem straconym.

Nazwa metody Kaizen pochodzi z języka japońskiego, gdzie odpowiednikiem „Kai” są zmiany, a „Zen” oznacza „na lepsze”. Zatem Kaizen w wolnym tłumaczeniu to nic innego jak „zmiany na lepsze”.

Metoda aktualnie jest tak popularna i efektywna, że znalazła swoje zastosowanie nie tylko podczas zarządzania przedsiębiorstwem, ale także stosuje się ją w życiu codziennym. Jest ona polecana przy zarządzaniu pracą w magazynach, w zakładach produkcyjnych oraz innych przedsiębiorstwach przemysłowych.

 

Filozofia Kaizen to inaczej metoda małych kroków.

 

Japoński styl zarządzania przedsiębiorstwem znacznie różni się od zachodnich zasad kierowania. Przede wszystkim japoński styl zarządzania wyróżnia się tym, że mimo wprowadzonych instrukcji postępowania i wykonywania pracy, naturalnym podejściem pracowników jest zgłaszanie rozwiązań, które mają na celu wprowadzenie usprawnień w przedsiębiorstwie. Wynika to z większej orientacji zachodniego kierownictwa na wyniki.

O filozofii Kaizen mówi się, że jest to metoda małych kroków, ponieważ zachęca do systematycznego wprowadzania małych zmian i unika wielkich, kosztownych i innowacyjnych inwestycji.

Według filozofii Kaizen zmiany nie muszą być duże – wprowadzenie drobnych pomysłów przyczyni się do osiągnięcia dużych efektów. Ważne jest, aby pracowników na szczeblu kierowniczym zachęcić do prowadzenia szkoleń dla pracowników magazynów, logistyki i pracowników produkcyjnych, których celem jest zainspirowanie do ciągłego doskonalenia poprzez wdrażanie metody małych kroków.

Dzięki zmianom dokonywanym małymi krokami, mamy większą kontrolę nad tym, co dzieje się w danym przedsiębiorstwie.

 

 

Jakie są główne zasady metody Kaizen?

 

Wyróżniamy 10 głównych zasad metody Kaizen, które powinny być wdrożone w przedsiębiorstwach, które dążą do ciągłego doskonalenia:

 

1. Problemy powinny stać się motorem do działania i motywacji pracowników. Nie traktujmy problemów jako przeszkód, ponieważ to one stwarzają możliwości do wdrożenia wielu usprawnień.

Prawie każdy problem stanowi wskazówkę dla naszych pomysłów.

 

2. Nie bój się zadawania pytań. Pytając przykładowo „dlaczego tak się dzieje”, „dlaczego nie segregujemy produktów na magazynie”, „dlaczego proces produkcyjny został opracowany w ten sposób”, „dlaczego oznaczenia regałów są tak nieczytelne”, „dlaczego tak dużą uwagę zwracamy na”, często docieramy do źródła problemu. W pracy należy wykorzystywać metodę „5 WHY”, która pomoże wyeliminować przyczynę złego stanu.

 

3. Bierz pod uwagę pomysły wszystkich pracowników. Bardzo często pracownicy wykonujący daną pracę bezpośrednio (np. pracownicy operujący wózkiem widłowym w magazynie, osoba zajmująca się obróbką wytwarzanych przedmiotów w zakładzie produkcyjnym, czy też specjalista ds. logistyki) zauważają utrudnienia, których kierownicy oraz zarządzający przedsiębiorstwem nie dostrzegają. Do nowatorskich rozwiązań zainspirować może również osoba z zewnątrz, nie związana z daną firmą.

 

4. Skupiaj się na koncepcjach, które będą łatwe do wdrożenia w firmie, zakładzie produkcyjnym, magazynie, na produkcji, w biurze. Ważne jest, aby uwagę skierować głównie na rozwiązaniach, które możliwe są do wdrożenia już teraz.

 

5. W czasie stagnacji, do dalszego doskonalenia przyczyni się odpuszczenie „status quo”, czyli odrzucenie danego stan rzeczy. Fakt, że od 10 lat praktykuje się daną czynność lub zachowanie, nie oznacza, że nie można zrobić czegoś lepiej. Możesz podważać procedury, aby dążyć do nieustannego ulepszania procesów.

 

6. Szukanie wymówek uznaj za zbędne i niebezpieczne. Bardzo możliwe, że zaproponowane rozwiązanie będzie niemożliwe do wdrożenia, natomiast już samo testowanie procesu może przynieść przedsiębiorstwu nowe rozwiązania, ułatwiające pracę w małej firmie, korporacji, przemyśle i usługach.

 

7. Metoda Kaizen polega na wybieraniu prostych rozwiązań. Nie czekaj na wdrożenie idealnego rozwiązania, a staraj się testować te, które nie zostały jeszcze perfekcyjnie wypracowane.

 

8. Kluczem do sukcesu nie są drogie inwestycje, a użycie sprytu, który pomoże Ci być o krok przed konkurencją. Zanim wydasz pieniądze na wprowadzenie zmian, najpierw przetestuj rozwiązanie wprowadzając prostszą i tańszą wersję tego, co chcesz wdrożyć. Może zdarzyć się, że wystarczy wprowadzenie małej zmiany związanej z kolejnością działania na produkcji, czy też ograniczenie wykonywania danych czynności na magazynie.

 

9. Metoda małych kroków to także pomyłki. Błędy naprawiaj na bieżąco, jeśli coś nie działa – koryguj to. Nie dopuść do tego, aby dana innowacja okryła się złą sławą szybko zwalczając błędy i wprowadzając nowe ulepszenia.

 

10. Ulepszanie nigdy się nie kończy. Nieustanny rozwój polega na cyklicznym i systematycznym wdrażaniu ulepszeń. Nigdy się nie zatrzymuj, ponieważ zawsze można coś zrobić lepiej.

 

 

 

 

 

 

wsparcie dla przemysłu

Polityka plików cookies

Regulamin serwisu

Polityka prywatności

KONTAKT

ul. Opawska 82B

47-400 Racibórz

NIP: 6392016647

Projekt Intex Sp. z o.o.